logo-millennium-visie.jpg

kb

 

Bericht
  • EU e-Privacy Richtlijnen

    Wij maken gebruik van cookies, om onze website te verbeteren, en om het verkeer op de website te analyseren. Door op akkoord te klikken, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring. Ga voor meer informatie naar Privacy pagina.

    Bekijk Privacy Richtlijnen

Voorwoord Exorcisme - deel I, April 2018

1.0 Inleiding

afb. tweelingzielen 5Exorcisme of duiveluitbanning is een bezwering gericht tegen slechte geesten,  met de bedoeling deze uit een voorwerp, een lichaam of een plaats te verdrijven. Als … ja, als demonische geesten bestaan, kunnen ze dan invloed uitoefenen op ons leven? Zo ja: kunnen wij hier als mens dan iets aan doen? Kunnen wij ons hiertegen beschermen?

De rooms-katholieke Kerk heeft een eeuwenoud antwoord hierop, namelijk het exorcisme. Een exorcist is iemand die kwade geesten – de duivel – uitdrijft!

2.0 Voorwoord exorcisme

De reden van deze serie artikelen is, dat het tijd wordt dat we de ‘geestenwereld’ als realiteit serieus gaan nemen of op z’n minst willen nadenken over de mogelijkheid van het bestaan hiervan. Het bestaan van ‘dolende geesten’ in een onzichtbare wereld. Een onzichtbare wereld die velen ongekend veel angst inboezemt.
Voor velen is het niet meer dan fantasie, maar anderen weten beter en hebben bitter moeten ervaren dat we als mens nu eenmaal met het ‘kwaad’ te maken hebben. Welke vorm het kwaad dan mag aannemen. Sommigen wuiven het weg en vinden zichzelf hier te nuchter voor. Maar onze calvinistische nuchterheid is niets anders dan gecamoufleerde angst. Weinig mensen willen of durven zich niet te verdiepen in deze materie. Want – zo zegt de realiteit - als ze eenmaal in het kwaad verstrikt zitten, ervaren ze dat als pijnlijke eenzaamheid. ‘Ze kunnen er met niemand over praten’, is de algemene klacht. Maar in het verschijnsel ‘demonische bezetenheid’ krijgt het kwaad werkelijk een gezicht.

exorcisme 5Door onwetendheid komen veel mensen – voor mijn gevoel - onnodig in de psychiatrie terecht en worden nadien volgestopt met medicijnen [Nieuwsbrief, ‘Een geforceerde verlichting’ – sept. 2017; Nieuwsbrief, Psychiatrie – deel I & II]. Zowel  het instituut Kerk – beter geformuleerd de georganiseerde religies – als de psychiatrie hebben onvoldoende antwoord op het verschijnsel bezetenheid. Binnen de psychiatrie wordt de spirituele realiteit als een psychologisch verschijnsel verklaard. ‘Het zit gewoon tussen je oren’. Maar het wordt de hoogste tijd dat wij doordrongen zijn, dat ónze stoffelijke werkelijkheid niet de enige werkelijkheid is. Nuchterheid betekent niet dat we onze ogen moeten sluiten voor verschijnselen die vanuit rationeel oogpunt onmogelijk lijken. Nuchterheid betekent dat we kritisch en onbevooroordeeld kijken en luisteren naar de ander en naar de verschijnselen die zich voordoen. Onze wereld is groter dan alleen maar wat onze zintuigen waarnemen. We weten dit omdat wij allerlei dingen kunnen voelen, terwijl voor anderen niets daarvan zichtbaar hoeft te zijn.

De rode draad in deze serie artikelen met als hoofdthema ‘Exorcisme’ kan vervat worden in de eerst volgende acht vragen. Het ligt in de bedoeling – na het lezen van deze serie artikelen - dat je deze vragen voor jezelf beantwoord, maar dan wel vanuit uw hartgevoelens en niet je ratio laat gelden. Je mag ten alle tijden reageren. Het liefst per e-mail: Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien.

Kernvragen die betrekking hebben op het onderwerp 'Exorcisme', zijn:

  1. Bestaat er náást het Hemelrijk daadwerkelijk een geestenwereld met Satan als ‘opperbevelhebber’? Bestaat er überhaupt een geestelijke wereld - een secundaire  onzichtbare wereld - in de jezus afbeeldingLichtwereld; in het Absolute Rijk der Liefde?
  2. Als het kwaad echt bestaat zoals de Bijbel zegt, waarom doet God er dan niets aan? Een dualistisch opvatting van goed en kwaad, van God en duivel is een onmogelijkheid?
  3. Is de duivel een symbool of iets concreets?
  4. Stel, dat als Satan of de Duivel een door ons zelf gecreëerde mythe – een verzonnen verhaal door mannen rondgebazuind die de macht wilde hebben (en nog steeds willen hebben) – wie vertegenwoordigt dan het ‘kwaad’ hier op aarde? Is het kwaad persoonlijk (‘persoonsgebonden’) of onpersoonlijk?
  5. Bestaat er dan werkelijk een secundaire religieuze wereld in de Kosmos – het allesomvattende universum, het multi-versum of het holo-versum? Of, bestaat dit geestenrijk alléén maar binnenin ons planetair stelsel, in ons wereldje, in onze gedachten?
  6. Ongewenste ziekmakende entiteiten – met als verzamelnaam de duivel of satan, die het kwaad vertegenwoordigt - zijn in werkelijkheid dolende geesten zoals bijv. obsessoren, elementhalen, auralifters, etc.  … die niet naar het Hemelrijk zijn gegaan, maar ergens in ons planetair stelsel zich begeven, wachtend op een ‘gastheer’ hier op aarde. Waar of pure onzin?
  7. Kan een demonische bezetenheid werkelijk door een bevrijdingsritueel worden opgeheven? Wat is volgens de psychiatrie ‘bezetenheid’ dan?
  8. Was het Jezus’ goddelijke opdracht, zoals de christelijke leer ons doet vermoeden, om te verkondigen, te genezen en demonen uit te drijven? Hoe door de autoriteit van Jezus ook nú mensen ‘bevrijding’ kunnen ontvangen? Rituele uitdrijving van demonen en gebedsgenezingen, zinvol?
  9. Of ……….. de duivel is door mensen (geestelijke leiders) uitgevonden om anderen te dwingen te afb. leven na de dooddoen wat zij willen, door hen te dreigen met een scheiding van God. De verdoemenis, voor eeuwig verbannen zijn naar de vlammenzee van de Hel, dat was en is de ultieme angsttactiekdie nog steeds door vele georganiseerde religies en sektarische groeperingen worden toegepast.
  10. De meest essentiële vraag die steeds bij ontelbare mensen boven komt drijven, is - en die vermoedelijk de kerkelijk leerstellingen gaan doen wankelen - of het daadwerkelijk Jezus’ opdracht is om de ‘strijd om de macht’ aan te gaan? Was dát echt Jezus gekozen zielenpad?
    Verlossing van de mensheid van het kwaad? Het kerkelijk ‘verlichtend en verlossend denken’ te promoten? Of wilde Jezus ons geheel iets anders vertellen, leren en tonen? Was Jezus niet ons Lichtend voorbeeld?
  11. De overkoepelende vraag die betrekking heeft op dit thema ‘Exorcisme’  is dan ook of het wel theologisch correct is te spreken over het bestaan en het bestrijden van de duivel; van de aanwezigheid een duivelse macht! afb. leven na de dood 3
    ‘Christus nam de taak vrijwillig op zich en daalde af naar de ‘donkere aarde’ om de kloof tussen het Hemelse rijk van God en het rijk van Satan te overbruggen, zodat zij die vrijwillig terugkeren wilden ook de kans hiertoe zouden krijgen. Dit zou inhouden dat het overgrote deel van de mensheid bestaat uit de geïncarneerde, gevallen geesten die op de terugweg zijn naar hun geestelijke thuisland’. ’Hij sloeg daarmee de geestelijke brug naar de Lichtwereld voor alle gevallen engelen’. ‘Hij moest de confrontatie aangaan met Lucifer op vijandig gebied, nl. binnen de donkere sferen van de aarde’. ‘Christus daalde na zijn dood af in de duistere geestenwereld om daar samen met aartsengel Michaël en zijn engelenleger, Lucifer te overwinnen en ………’ [Een opvatting van R. Tichelaar, uit zijn boek ‘Ervaringen van een hedendaagse exorcist’]

Hans Zevenboom

 

 
Millennium-Visie
Tel. 06 – 20834965
www.millennium-visie.org
info@millennium-visie.org

Joomla Templates by Joomlashack